Haber Detayı
26 Mart 2022 - Cumartesi 12:02

'Her ülkeye talibiz'
Dijitalleşmenin ön plana çıktığı 'Nitelikli Turizmin Geliştirilmesi' panelinde konuşan Sili, turizmin sürdürülebilirliği için belirli pazarlara bağlı kalınmaması gerektiğini savundu. Sili, "Kaynak pazarı çeşitlendirmeliyiz. 3-4 saat uçuş mesafesine sahip her ülkeye talibiz" dedi
EKONOMİ Haberi

MÜSİAD 105’üncü Genel İdare Kurulu Toplantısı, MÜSİAD Alanya'nın ev sahipliğinde Goldcity'de yapıldı. Bugün de devam edecek olan toplantının ilk gününde 'Nitelikli Turizmin Geliştirilmesi' paneli gerçekleştirildi. Panelin ilk oturumunda konuşmacı olarak  TÜRSAB Yönetim Kurulu Üyesi Hamit Kuk, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (TGA) ile Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Yönetim Kurulu Üyesi ve ALTİD Başkanı Burhan Sili, Türkiye Spor Turizmi Birliği Başkanı Arif Gözoğlu, MÜSİAD Antalya Üyesi Mustafa Türk yer aldı. Sektör temsilcilerinin öncelikli konusu, dijitalleşme olurken, 2022'ye yönelik öngörüler de panelin konularından biri oldu. Panelde özellikle turizmde kaynak pazar ve turizm içeriklerinin çeşitlendirilmesi gerektiğinin altı çizildi. Ayrıca, Ukrayna ve Rusya arasındaki savaşın turizme olan etkisine vurgu yapıldı.

'YIL HARİTASINI GÜNCELLEYEREK ÇALIŞIYORUZ'
Sektörel değerlendirmelerin yapıldığı panelde konuşma yapan Kuk, "Pandemiden her sektör etkilendi ancak turizm tamamen durdu. 40 yılda birçok kriz yaşadık ancak bu krizin nereye varacağını bilmediğimiz için ciddi şaşkınlık yaşadık. Krizin etkisi nasıl azaltılır diye istişareler yaptık. Şoku atlatıp yurtdışında paydaşlar ile temasa geçtik. Bakanlık ve sektör temsilcileri ile diyaloğa geçtik. Ana kaynak pazarlarla krizi en hafif nasıl atlatılırız diye beyin fırtınası yaptık. 30 dolayında toplantı ve görüş alışverişi toplantısı yaptık. Ne zaman biteceği hakkında hiç fikrimiz yoktu. Her an bitecek iş gibi çalıştık. TÜRSAB olarak seçkin konuklarla turizm forumu organizasyonu yaptık. Kendimiz geliştirmeye çalıştık yol haritası belirledik. En son KKTC'de çalışmalar yaptık geçen hafta bu hafta Mezopotamya turizm fuarına katıldık Diyarbakır'da. Yıl haritası güncelleyerek çalışıyoruz. Dünya'da sektörün gititği noktayı tahlil edip üyelerimizi yönlendiriyoruz" dedi.

DİJİTALDE PAZARLAMANIN ÖNEMİNE DEĞİNDİ
Türk de, dijitalleşmenin önemine dikkat çekti. Türk, "Dijitalleşme çok önemli. Artık web sitesine herkes sahip ancak bunu verimli kullanmak çok önemli. Otel işletmecisi için onlarca kanal mevcut. Buralarda görülür olmak çok önemli. Bazı tesisler biz 'Rus pazarı çalışıyoruz' diyor yada başka pazara kanalize olmuş. Sonrasında kriz çıkınca bütün iş duruyor. Bugün booking.com ihtiyaç yoktur ama yarın olabilir. Almanya'da nereden alsa tatil paketini yinede web sitelerinden inceliyor. Türkiye'de 70 yaş gidip internetten almıyor ama Avrupa'da alıyor. O yüzden bütün kanallar kullanılmalı satış pazarlamada. Artık dünyanın her yerine yüzlerce satış platformu var, bu alacağınız satışları doğrudan etkiliyor. Otel acente çok farklı mecralarda ve içeriklerde olmalı" diye konuştu.

'ŞANSI DÖNDÜRMELİYİZ'
Spor turizmi noktasında ülkenin yeterli çalışma yapmadığını ve bir an önce desteklenmesi gerektiğini savunan Gözoğlu, "Dünya sporuna hizmet edecek kapasitedeyiz. Anacak hala çok eksiğimiz var. Eskiden yabancı takım kampı yoktu. Spor turizmi, sadece futboldan ibaret değil. Bisiklet, kano, tırmanma sporları da var. Dünya pazarının şimdilik yüzde 2'lik payını alıyor. Dünya turizminde yüzde 30-35 sporla ilgili, bizde yüzde 2 seviyesindeyiz. Ülkemizin tanıtımını sporcular olarak yeterince yapamıyoruz. Tesisleşme konusunda yatırımlar yapılmalı. Dönemin Antalya Valisi Ahmet Altıparmak'ın daveti ile Erzurum'a gittik tesis yapımı için. Erzurum'da futbol için bir kamp merkezi yapıldı. 45 bin gecelemeye ulaştı buradaki 11 sahada yapılan kamplar sayesinde. Turnuva ve bireysel sporlarda devamlılık gerekir. Erzurum kış olimpiyatları için bir defa organizasyon yapıldı fakat o tesislerde devamlılık olmadı . Şanslı coğrafyadayız aynı anda denize de girebiliriz kayak da yapabiliriz" dedi.

'UKRAYNA'DAN TURİST BEKLEMİYORUZ'
Sili de, savaşın turizmi olumsuz yönde etkilediğini, Ukrayna'dan birkaç yıl bu nedenle turist beklemediklerini söyledi. Turizmin toparlanma yıllarında sorunlarla karşılaştığının altını çizen Sili, "Hiç arzu etmediğimiz bir noktadayız. İnsani boyutu ile başta olmak üzere hem Ortadoğu hem de Ukrayna için. Pandeminin etkisiyle yaşadığımızı sorunları bertaraf edeceğimiz düşünürken savaş çıktı. Bu sene olumlu noktaya gideceğine inandığımız ülkemizde, çıkan savaş hepimizi şoke etti. Dünya düzeyinde değişiklik söz konusu. Dünyada ekonomi savaşları olarak adledeceğim bugün Rusya Ukrayna savaşı olarak ortaya çıkan bu süreç ülkemizin başarıya ulaşması noktasında bir perde. Bizim diğer kaynak pazarımızda da durağanlık var. Bu iki ülke tüm ülkelerine yarısı kadar misafir gönderdi Antalya'ya. Savaşın son bulması durumunda diğer kaynak pazarlardan daha yoğun talep almaya başlayacağız. Ukrayna'da birkaç yıl turist gelmesi anlamında ümidimiz yok. Rusya'dan bir miktar turist gelecektir. 2015 Rusya'da devalasyon sonrası uçak krizi yaşandı. Tam hareket başladı derken pandemi çıktı şimdide savaş" şeklinde konuştu.

'HER ÜLKEYE TALİBİZ'
Kaynak pazarın çeşitlendirilmesi gerektiğini, dijitalleşmenin önemini, tanıtım yapılan ülkelerin de artacağını ifade eden Sili, "TGA pandemi öncesinde kuruldu. 120 ülkeye tanıtım yapıyoruz . Güvenli turizm sertifikası en önemli çalışmalardan biri oldu bu süreçte. Sayın bakanımızın sektörden olması çok önemli. Dünyada turizm hareketi durmasına rağmen, 2021'de sertifika sayesinde hareket yaşadık. Turizm, Dışişleri ve sağlık bakanlığı koordinesinde, muhattaplarımız ile irtibatı kesmedik. İspanya gibi ülkelerin önüne geçen bir başarı elde ettik. Klasik anlamda ki fuar work shoplar ötesinde sosyal medyada kendine yer edinen isimleri davet edip ağırlıyoruz. Birebir tüketiciye ulaşılarak çalışma yürütüyoruz. TGA sistemi çok önceden olmalıydı. Hedefimiz 50 milyon değil, bazı kesintilere uğrandığı için bu ifade edilmekte. Ancak temel hedef 100 milyon turist. Kaynak pazarı çeşitlendirmeliyiz. Rusya Ukrayna ve İngiltere'ye bağlı olmadan 3-4 saat uçuş mesafeye sahip her ülkeye talibiz. Ülkemize gelen misafirin, yüzde 40'ı İstanbul, yüzde 40'ı Antalya, yüzde 10'u Ege, yüzde 10'u  Anadolu'ya gidiyor. Bugün göbekli tepeniz var dünya tarihini değiştiren bunun ötesi yok. Dijitalleşme için ciddi atılım içerisinde ülkemiz. Tüm olumsuzluklara rağmen hızlı hareket edip başarabileceğiz. 120 ülkeye yapılan tanıtımın, 160 ülkeye çıkarılması planlanıyor" dedi.

'UÇAK BİLETİ PARASI BİNLERCE KİŞİYE ULAŞMAK MÜMKÜN'
Dijitalleşme sayesinde binlerce kişiye bir uçak bileti fiyatına ulaşılabileceğini söyleyen Türk, "Dijitalleşme, sosyal medya herkesin elinin bir parçası. Reklam çalışması için Alanya'dayız. Doğru kullanırsak çok ucuz, yanlış kullanırsak bu mecrada parayı çöpe atmış oluruz. Doğru hedef kitlesini seçerseniz uçak bileti parasına binlerce kişiye ulaşılabilir. Yaş grubu maaş aralığı, bunlar çok önemli. İyi bir acenta yada otelci olabilirsiniz ama iyi bir sosyal medya uzmanı değilseniz başarıya ulaşmak zor. Dijitalleşme teknoloji için bir miktar düzenli bütçe ayırmamız gerekiyor. Bu yapılırsa geri dönüşü mutlaka olumlu olarak yansıyacaktır. 50 milyon rakamı atmaması için hiç bir sebep yok" dedi.

'AÇIĞI KAPATIYORUZ'
Alanya'nın 2022 hedeflerinden panelde söz eden Sili, "Ocakta bambaşka hedefimiz vardı, bugün değişti. Milli eğitimin ara eleman/nitelikli eleman projesini destekliyoruz ve önemsiyoruz. İstihdam anlamında önemli bir sektör turizm. Cari açığın yüzde 20'lik kısmını kapatan bir sektörüz. Pandemi tesisleri kapatınca farklı bölgelerden bile ticaret odası başkanları nereye gidiyoruz diye sormaya geldi. 25'er ton beyaz ve kırmız et 25 ton balık alıyoruz. Denizli'den çarşaf alıyorum her sektörü etkiliyor. ALKÜ ve Alanya HEP Üniversitesi ile temas içindeyiz. Ortadoğunun petrolu Rusya'nın doğalgazı Türkiye'nin turizmi var. Turizm olmazsa olmazımız. Hedeften ziyade minumum hasarla atlatacak çalışma yapıyoruz.  Güvenli turizm sertifkası bazı kuralları güncellendi. Yeşil turizm konusunda çalışmalar sektöre yol gösterecek. Dünya örnek aldı güvenli turizmi ancak becermedi bir çoğu" dedi.